משפחה עם ילד בעל צרכים מיוחדים , נאלצת להתמודד עם תופעות של חוסר שקט, קשב, ריכוז ועוד, מצד הילד הבעל צרכים מיוחדים וכי להורים קשר הדוק לקשיי הסתגלות של הילד הן בתחום הרגשי-התנהגותי והן בתחומים הקוגניטיביים והחברתיים.
מטרת העבודה הנוכחית הינה לבחון כיצד מתמודדת משפחה עם ילד בעל צרכים מיוחדים מול הממסד החינוכי?
ללידתו של ילד עם לקות למידה, או בעל צרכים מיוחדים אחרים לעתים קרובות השפעה עמוקה על המשפחה. השפעה זו מחייבת את ההורים לאמץ את התפקיד של ה"מטפל"
אימהות לילדים עם לקות למידה ולקויות בכלל, חוות קושי עצום בהתמודדות עם גידול הילד, אימהות אלו חוות אתגרים נרחבים של טיפול בילד כמו בעיות בריאותיות, הרגשה של מוגבלות ורמות גבוהות של לחץ הורי, או דיכאון, יותר מאשר הורים לילדים ללא לקות, קושי להתמודד עם שגרה יומית של הילד ליצור אפשרויות לחברויות עבור הילד, קושי בפעילות יומית, קושי לקדם חינוך ולספק תמיכה.
על פי מחקרים בנושא הנדון יש ילדים בעלי צרכים מיוחדים אשר לא זוכים למעורבות מספקת וכי ידוע שהמצליחים בבית ספר כמעט תמיד נתמכים על ידי המשפחות שלהם, ואילו תלמידים אחרים ללא תמיכה מבית, מצויים במאבק מתמיד.
מאחר ולהורים תפקיד בעל משמעות רבה בחיי ילדיהם ולפיכך הם משפיעים במידה רבה על התנהגותם והישגיהם הלימודיים, מחקר זה לכך יתרום לידע הקיים ולהבנה מקיפה אודות השפעת הולדת ילד בעל צרכים מיוחדים על מערכת היחסים במשפחה.
העבודה הנוכחית מטרתה לבחון התמודדות משפחה עם ילד בעל צרכים מיוחדים מול הממסד החינוכי.
הבדיקה נערכה באמצעות סקירת מאמרים אקדמיים מבוקרים וספרות רלוונטית.
ממצאי העבודה העלו כי התמודדות ההורים עם המסגרת החינוכית, על פי מחקרים בנושא הנדון המשפחה ובית הספר עלולים להחריף או לשפר את הקשיים של התלמידים בעלי צרכים מיוחדים, כאשר מעורבות הורים נמצאה כיעילה בהכנת שיעורי בית, שיפור הביצועים ושיפור ההישגים הלימודיים . כלומר, שיתוף הורי הילד בתהליך החינוכי יוביל לתוצאות יעילות יותר עבור הילד והמשפחה.
1. סקירת ספרות
2.1 הורות לילד בעל צרכים מיוחדים
2.2 התמודדות ההורים עם קבלת האבחנה
2.4 התמודדות הורים של הילד החריג עם המסגרות החינוכיות
2.5 תמיכה להורים עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים
3. דיון
4. ביבליוגרפיה