בשלושת העשורים האחרונים חלה עלייה משמעותית באחוזי הנערים והנערות הערביים אשר משתלבים במוסדות הלימוד הגבוהים במדינת ישראל. במקביל לאחוזי השכלה אלה אשר הולכים וגדלים, ניתן לזהות תהליך של חילון בתוך החברה הערבית אשר התאפיינה מאז ומתמיד כחברה קולקטיביסטית-מסורתית.
מטרתו של המחקר הנוכחי הייתה לבחון באיזה אופן מושפעת זהותם של הסטודנטים הערבים מחשיפתם לערכים אינדיבידואליסטים וחילוניים במהלך לימודיהם האקדמאיים
זהות מוגדרת כזהות של הפרט המתבססת והשואבת את מרכיביה מהזהות של הקבוצה שאליה הוא משתייך. הזהות הקבוצתית הבסיסית מורכבת מאלמנטים ומהזהויות שהיחיד חולק עם אחרים מרגע לידתו כגון: המשפחה שאליה נולד.
ערכים הם, יסודות מוסריים שהחברה מייחסת להם חשיבות, ישנם ערכים אישיים המשקפים את הזהות האינדיבידואלית, לעומת ערכים משותפים המשקפים את ערכי התרבות והסביבה שלנו , את האמונה והמסורת המשפיעים עלינו. כל אחד מאתנו מחזיק במערכת של ערכים הנובעים בעיקר מהשפעתם של ההורים שלנו והתרבות שלנו , מאירועים שחווינו בצעירותנו ומהתחושה מה נכון עבורנו .
מבנה החברה הערבית הוא פטריארכלי מובהק: לגבר מעמד הבכורה בחברה בכלל ובמשפחה בפרט. הדבר מתבטא בכינויים וביחס המופגן לזכרים במשפחה ובחברה
שאלת המחקר בוחנת באיזה אופן מושפעת זהותם של הסטודנטים הערבים מחשיפתם לערכים אינדיבידואליסטים וחילוניים במהלך לימודיהם האקדמאיים ?
הבדיקה נערכה באמצעות סקירת ספרות הבוחנת מהי זהות, זהות -דתית לעומת חילונית, ערכי תרבות המאפיינים את החברה הערבית ואת החברה היהודית בישראל, תוך התייחסות לממד האינדבידואליסטי והקולקטיביסטי וכן דיון בסוגית ההשכלה וההשתלבות של ערביי ישראל בחברה הישראלית.
הבדיקה האמפירית כוללת הפצתו של שאלון אשר בחן את השפעת השתלבותם של סטודנטים ערביים בחברה הישראלית במהלך לימודיהם האקדמאיים על יצירת זהותם.
תקציר
1. מבוא
2. סקירה תיאורטית
2.1 מהי זהות?
2.2 התפתחות זהות אמונית לעומת זהות חילונית
2.3 אוריינטציה תרבותית: ערכי תרבות
2.4 מאפייני החברה הערבית
2.5 מאפייני החברה הישראלית-יהודית
2.6 אחוזי ההשכלה בתוך המגזר הערבי בעשורים האחרונים והשתלבותם בחברה הישראלית.
2.7 סיכום הסקירה
2.8 השערת המחקר
3. השיטה
3.1 משתתפים
3.2 משתני המחקר
3.3 כלי המחקר
3.4 הליך
3.5 שיטת הניתוח
4. הצגת הממצאים
5. דיון
6. סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים