המאמצים לשיפור מערכות חינוך הם דבר שבשגרה על פני הגלובוס. מדינות רבות מגדירות את עצמן כמנהיגות "חינוכיות" ובתור כאלה, הן מקיימות שורה של שינויים הממוקדים בשיפור בתי הספר במדינה.
העבודה הנוכחית תבחן את מידת ההשפעה של תוספת השעות באופק חדש על השחיקה אצל מורים ומורות וותיקים וחדשים בחט"ב
"רפורמת אופק חדש" מדגישה את הפיתוח המקצועי של עובדי הוראה כגלגל מניע להשבחת מערכת החינוך בישראל; יוצרת הזדמנות חשובה לשיפור הישגיה של מערכת החינוך באמצעות פיתוח ומיסוד תהליכי התפתחות מקצועית של עובדי הוראה לאורך חייהם המקצועיים כוללת את חיזוק מעמדם של המורים/גננות והעלאת שכרם; שוויון הזדמנויות לכל ילד; שיפור האקלים בבתי הספר/בגנים ועוד (http://cms.education.gov.il). המחקר הנוכחי מבקש להעשיר את ההבנה של רפורמת "אופק חדש" על השחיקה בקרב מורים.
ייחודיותו של המחקר בהיותו בוחן גם שחיקת המורים בעקבות רפורמת "אופק חדש", מבנה העבודה כלל שלושה חלקים מרכזיים: החלק הראשון יציג סקירת ספרות אשר ברפורמת אופק חדש ושחיקה בקרב מורים.
החלק השני לעבודה הנוכחית, הוא החלק המחקרי הכולל את הצגת ממצאי המחקר לאור ניתוח השאלונים בקרב מורים, כאשר נבדקת מידת ההשפעה של תוספת השעות באופק חדש על השחיקה אצל מורים ומורות וותיקים וחדשים בחט"ב
.החלק השלישי מסכם את העבודה תוך התייחסות משולבת לממצאי המחקר והסקירה התיאורטית, העלאת מסקנות והמלצות למחקרי המשך.
העבודה הנוכחית בחנה את מידת ההשפעה של תוספת השעות באופק חדש על השחיקה אצל מורים ומורות וותיקים וחדשים בחט"ב .
מסקנות המחקר העלו כי רמת השחיקה אצל מורות וותיקות (נשים) יותר גבוהה מרמת השחיקה אצל מורים וותיקים (גברים) עקב תוספת השעות ברפורמת אופק חדש, רמת השחיקה אצל מורות וותיקות (נשים) יותר גבוהה מרמת השחיקה אצל מורות חדשות (נשים) עקב תוספת השעות ברפורמת אופק חדש ורמת השחיקה אצל מורים וותיקים (גברים) יותר גבוהה מרמת השחיקה אצל מורות חדשות (נשים).
מבוא
סקירת ספרות
אופק חדש
שחיקה – הגדרות
שחיקה – השלכות ארגוניות
שחיקה בקרב עובדי הוראה
שעות עבודה
השפעת שעות העבודה על רמת השחיקה של המורה
קשיי המורה המתחיל
וותק ושחיקה בקרב מורים
רציונל תיאורטי
שאלות המחקר
השערות המחקר
השיטה
אוכלוסיית המחקר
אוכלוסיית המדגם
כלי המחקר
הליך המחקר
שיטת הניתוח והצגת הממצאים
תוצאות
מסקנות ודיון
סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים