החל משנות השמונים עברו בתי הספר רבים למודל הניהול העצמי המקנים אוטונומיה לבית הספר ומפחיתים את דפוסי המרכוז, זאת בעקבות תהליכי הפרטה מדיניים. עקב דרישות חוזרות ונשנות של מורים ומנהלים לקבלת אוטונומיה בית ספרית.
המחקר הנוכחי עסק במודל ניהול עצמי, יישומו והשלכותיו על המורים כאשר שאלת המחקר בחנה מידה תורמת רמת הריכוזיות בבית הספר למידת האוטונומיה של מורים וכתוצאה מכך לתחושות המחויבות ושביעות הרצון שלהם בהשוואה בין בתי ספר בניהול עצמי ושאינם בניהול עצמי?
אוטונומיה בית ספרית מקנה בין היתר חופש בחירה לניתוב תקציבים, כתיבת חזון, אני מאמין המתאים לצוות בית הספר ולסביבתו. דפוסי המרכוז סרבלו את אופן ניהול בית הספר, האטו את תהליך קבלת ההחלטות והצרו את ערוצי התקשורת בין בית הספר ובאי שעריו. המעבר למודל הניהול העצמי נעשה מתוך רצון להחליש את הקשר בין מערכת החינוך הריכוזית לבין בית הספר ולחזק את הקשר של בית הספר וסביבתו הטבעית.
בניגוד למדיניות כור ההיתוך עם קום המדינה שמטרתה הייתה גיבוש לאומי והתאפיינה בריכוזיות מערכת החינוך, הווה אומר קו מנחה אחיד לכולם. התרחשו שינויים במערכת החינוך המתבטאים בביזור המערכת ובמתן אוטונומיה בית ספרית. אוטונומיה היא למעשה תהליך של האצלת סמכויות, שהיו בידי הרשות המרכזית קרי משרד החינוך – לבתי הספר. האוטונומיה בחינוך היא תגובה ארגונית למצב מתמשך של ריכוזיות מוגברת הכופה אחידות מרבית ביעדי החינוך, בתכניות הלימודים ובדרכי ההוראה.
מטרת המחקר הנוכחי לבחון את ההשפעה של רמת הריכוזיות המדווחת של מורים על מידת האוטונומיה אותה חשים המורים, וכתוצאה מכך, על תחושת מחויבותם הארגונית ושביעות רצונם מבית הספר. תחושת המחויבות ארגונית ושביעות הרצון מושפעים ממידת האוטונומיה אותה חשים המורים.
במחקר נבדקה מידת הריכוזיות בבתי ספר בניהול עצמי ובית ספר שאינו בניהול עצמי יש השפעה על מידת הריכוזיות. ניתן לשער כי יימצא קשר שלילי בין רמת ריכוזיות לבין תחושת אוטונומיה, מחויבות לארגון ושביעות הרצון.
המחקר הנוכחי הוא מסוג מחקר כמותי מתאמי. הנתונים הכמותיים במחקר נאספו על ידי הפצת שאלון עמדות למורים במספר בת ספר השאלון, בדק את תחושת האוטונומיה של המורים, ריכוזיות בית ספר, שביעות רצון המורה בבית הספר ומחויבותו הארגונית .
ממצאי המחקר העלו כי ככל שהריכוזיות גוברת, כך האוטונומיה פוחתת, ולהיפך; ככל שהריכוזיות גוברת, כך שביעות הרצון פוחתת, ולהיפך; ככל שהריכוזיות גוברת, כך המחויבות הארגונית פוחתת, ולהיפך; ככל שהריכוזיות עולה, כך שביעות הרצון פוחתת;
תקציר
מבוא
פרק א: סקירת ספרות
א.1. ריכוזיות
א.1.1. ריכוזיות במערכת החינוך/ משרד החינוך
א.1.2. ריכוזיות בבתי ספר
א.2 בתי ספר בניהול עצמי/אוטונומיה בית ספרית
א.3 תחושת האוטונומיה של מורים
א.4. שביעות רצון בעבודה
א.5. מחויבות ארגונית
א.6. שאלת המחקר
א.7 מודל המחקר
א.8. משתני המחקר
א.9. השערות המחקר
פרק ב: שיטת המחקר
ב.1 שיטת המחקר
ב.2 משתתפים ושדה המחקר
ב.3 כלי המחקר
ב.4 הליך המחקר ואתיקה
ב.5 ניתוח הנתונים
פרק ג: ממצאים
פרק ד: דיון
ביבליוגרפיה
נספחים
מבחני מהימנות