הספרות המחקרית מלמדת על מערכת קשרים בין תמיכה חברתית והערכה עצמית לבין הסתגלות בני נוער בבית הספר ולכן מעלה את חשיבותו של מערך התמיכה בקרב בני נוער.
במסגרת המחקר הנוכחי נבדק הקשר בין התמיכה החברתית והערכה העצמית לבין הצלחה בחיים
כשלוש מאות ושלושים אלף ילדים בישראל מוגדרים ילדים ובני נוער בסיכון. הם חיים במשפחותיהם ובסביבותיהם במצבים המסכנים אותם, מצבים שבהם נפגעת יכולתם של הילדים ובני הנוער לממש את זכויותיהם שעל פי האמנה לזכויות הילד בתחומים: קיום פיזי והתפתחות, השתייכות למשפחה, למידה ופיתוח כישורי חיים, ביטחון ורווחה רגשית, השתייכות חברתית, הגנה מפני אחרים העלולים לסכנם ועוד גורמים אחרים אשר יוצרים סיכון ומגבירים אותו כגון: מצוקה כלכלית, מצבי משבר במשפחה, מעברים, הגירה, מוגבלויות ולקויות למידה והשתייכות לקבוצות מיעוט.
רבים מילדי ישראל, אף שאינם כלולים בהגדרה של ילדים ובני נוער בסיכון, נתונים לסיכון משום שהגורמים והמצבים יוצרי הסיכון רווחים מאוד בחברה הישראלית.
העבודה הנוכחית בחנה את הקשר בין התמיכה החברתית והערכה העצמית לבין הצלחה בחיים ובמסגרות בהמשך הדרך של נוער בסיכון.
הבדיקה נערכה באמצעות סקירת מאמרים אקדמיים מבוקרים וספרות רלוונטית.
ממצאי המחקר מעלים בין היתר כי נוער בסיכון חווה קשיים במהלך גיבוש זהותו העצמית, חווה לרוב ניכור וריחוק מהוריו ומשפחתו ומציג מאפיינים שונים הכוללים נטייה לעבריינות, אלימות, בעיות התנהגות, אובדנות, אי השתלבות במערכת החברתית וקישי להתקדם ולהצליח בחייו.
הקושי בגיבוש אישיות נובע כי מהלך חייו של נער בסיכון איננו יציב, הוא לא מקבל את התמיכה המשפחתית לה הוא זקוק ולכן הוא מתקשה להזדהות עם דמות בוגרת ראויה. מצב מעין זה גורם לא לעצב זהות לקויה המשפיעה על מהלך חייו.
מערכת היחסים בין נוער בסיכון להורים לרוב בעייתית. ההורים לעיתים קרובות לא מתפקדים בשל חוסר יכולת כלכלית ומנטלית התוצאה היא נוער מנותק מכל מערכת חברתית בריאה.
מבוא
1. נוער בסיכון
1.1 יחסי המתבגר ומשפחתו
1.2 תהליכי גיבוש זהות
1.3 מאפיינים והתנהגויות סיכון של בני נוער בסיכון
2. השתלבות נוער בסיכון במערכת חברתית
3. השתלבות נוער בסיכון בצה"ל
4. סיכום
5. מקורות