למעלה משישים שנים חלפו מאז התחוללה השואה, אבל תוצאותיה ממשיכות לרדוף את הניצולים ואת צאצאיהם. חלק גדול מהספרות העוסקת בהשפעות הפסיכו-חברתיות של השואה התרכזו בבעיותיהם של הניצולים וילדיהם, בני הדור השני. בשנים האחרונות החלו החוקרים לבחון גם את בני הדור השלישי, דהיינו את נכדיהם של הניצולים, כדי להוסיף וללמוד על ההשפעות ארוכות הטווח של השואה על משפחות הניצולים
עבודה זו עוסקת בסיפור משפחתי הכולל שלושה דורות, כל אחד בגילו ובשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא, ומספרת על סיפור חיים וחוויות מתקופות שונות של חייהם.. עבודה זו מביטה דרך הסיפור האישי של כל אחד מהמרואיינים אל עבר הסיפור המשפחתי והנרטיב המשפחתי שנשזר בין הדורות.
מוטיב השייכות לקבוצה, לדת, למדינה וללאום מוסיף ומלווה את הסיפור המשפחתי והדורות החדשים.
אנשים שונים בחרו בדרכים שונות בדרכם לנורמליזציה וההשפעות עליהם היו לחיוב אך גם לשלילה.
במחקר על המפגש של ניצולי השואה עם ארץ ישראל, עולה כי ניתן לחלק את ההתייחסות לשני מושגים עיקריים- "המלחמה שאחרי" ו"אופי ההשתקמות".
הדפוסים האפשריים להעברה בין דורית של טראומה ומתאר את ה"צורך לעבד" את התוכן המאיים שמועבר אל הצאצאים באופן סמוי על אף כי לא נחשפו אליו באופן גלוי. הוא מציג את האדם שהינו פעמים רבות "נושא הזיכרון" או "נר הזיכרון" המשפחתי, אותו צאצא שלעיתים קרובות הינו הבכור מבית הוריו שלוקח על עצמו משימה כבדה לשאת ולזכור ואף לחוות את תוצאות הזיכרון.
למעשה הניצולים חוו את ארץ ישראל בשתי משמעויות מנוגדות זו לזו. ראשית כהמשך המאבק, של לאחר תום מלחמת העולם, באלו שרצו ברעתם וראו בהם זרים לא רצויים, ומנגד כמקום בו הם ישתקמו ויעברו תיקון לשבר בחייהם.
עבודה זו עוסקת בסיפור משפחתי הכולל שלושה דורות, כל אחד בגילו ובשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא, ומספרת על סיפור חיים וחוויות מתקופות שונות של חייהם. עבודה זו מביטה דרך הסיפור האישי של כל אחד מהמרואיינים אל עבר הסיפור המשפחתי והנרטיב המשפחתי שנשזר בין הדורות._
כלי המחקר שבו נעשה שימוש הוא ראיון חצי מובנה וניתוח תוכן איכותני.
באופן כללי כשאנו בוחנים משפחה, ביוגרפיות של שלושה דורות במקביל, אנו מסתכלים על אנשים בשלבי חיים שונים. גם הפרספקטיבות בסיפור החיים שונות. לצעירים העבר קצר יחסית, ההווה הוא המרכיב העיקרי והעתיד פתוח במידה רבה. לקשישים העבר הוא העיקר, ההווה קיים אך העתיד מעורר סימני שאלה שאלת ההעברה הבין דורית נתפסת לרוב מכיוון אחד בלבד, העברה מהמבוגר לצעיר. מה שלמדו ההורים הם מלמדים את ילדיהם .
מבוא
שיטה
המשתתפים
כלי המחקר
הליך
פרק הראשון: הסיפורים האישיים
פרק שני – טראומה
הגדרת טראומה ותסמונת פוסט טראומתית
שואה כטראומה
דרכי התמודדות עם טראומה
פרק שלישי – זהות ושייכות
זהות
זהות יהודית בשואה
שייכות
פרק רביעי – העברה בין-דורית והנרטיב המשפחתי
דור שני
דור שלישי
סיכום
ביבליוגרפיה