הפרעת דחק פוסט-טראומתית הינה אוסף של סימפטומים פסיכולוגים ופיזיולוגים אשר נגרמים כתוצאה ממשברים סביבתיים פתאומיים ולא צפויים.
מטרתה העבודה הנוכחית לבחון את התמודדותה של משפחה המגדל ילדה הלוקה בפיגור שכלי . במסגרת זו נבחנים גילויים של צמיחה פוסט טראומטיים בקרב המרואיין המרכזי.
המשפחה הנה הקשר החברתי החזק מכולם שעוצמתה הרבה מורגשת לאורך מעגל החיים כולו. המשפחה הינה יחידה ביצועית רגשית המלווה את האדם מלידתו ועד מותו . קיימת חשיבות רבה למתן דגש מיוחד על הוריו של הילד המפגר, רגשותיהם וצורכיהם, ודרכי התערבות כמענה לצורכיהם, כל זאת מתוך ראיה התפתחותית מערכתית.
ההורים מהווים תשתית ובסיס חיוני לגדילתו והתפתחותו של דור הילדים, צרכיו של הילד וצורכיהם של ההורים מושפעים ומשפיעים זה על זה, מתמזגים זה על זה ומשלימים זה את זה.
בעבודה עם הורים לילדים מפגרים, ניתן לחוש את הקשיים המרובים והמורכבים עמם מתמודדים הורים אלה, את הכאב המתמשך, את הצרכים המיוחדים של הילד המפגר לאורך מעגל החיים .
מטרת העבודה הנוכחית הייתה לבחון את התמודדותה של משפחה המגדל ילדה הלוקה בפיגור שכלי.
במסגרת העבודה הנוכחית רואיינו 3 מרואיינים , אם , אב ואחות של ילדה הלוקה בפיגור שכלי. הראיון כלל שאלות אשר ניסו לעמוד על התמודדות המשפחה עם גידול ילדה הלוקה בפיגור שכלי. כמו כן, נבדקו גילויי של צימחה פוסט טראומטית בקרב המרואיין המרכזי (אם הילדה).
ממצאי הראיונות אשר התייחסו להתמודדותה של המשפחה עם גידול ילדה הלוקה בפיגור שכלי, העלו כי המשפחה יצאה מחוזקת ומלוכדת בעקבות האירוע הטראומטי והוא הגילוי אודות הולדת ילדה מפגרת. ההורים ציינו כי הם מקבלים את הילדה באהבה רבה וסבלנות אין קיץ. האחות ציינה שאף החליטה ללמוד את הנושא מקרוב ולכן החליטה ללמוד תואר ראשון בחינוך מיוחד. גידול הילדה השפיע על כל בני הבית, אשר קיבלו את הילדה באהבה והתמסרו לגידולה.
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 טראומה
2.2 פוסט טראומה – PTSD
2.3 פיגור שכלי – הגדרה
2.4 מעגל החיים של משפחת הילד המפגר - דילמות וקשיים
2.5 התמודדות המשפחה עם הפיגור
3. תהליך העבודה
4. הראיונות
4. ניתוח התוצאות
5. דיון
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה