החברה אינה אוהבת חריגים מכול סוג שהוא וכי לא קיימת הכרה וקבלה של השונה.
השאלה הנשאלת האם לילד מחונן בהיותו ילד חריג מקום במסגרת בהן ישנן ילדים רגילים.?
מחקר זה בחן את העמדות של מורות בכיתות לילדים רגילים בנושא שילוב ילדים מחוננים או הקמת כיתת מחוננים ותרבות בית הספר.
מתוך למעלה מ 1.5 מיליון תלמידים הלומדים במסגרות חינוך שונות במדינת ישראל, כשלושה אחוז הם תלמידים מחוננים המשולבים בבתי הספר הרגילים ,ידוע כי מערכת החינוך נותנת מענה חלקי בלבד לצורכיהם. בנוסף, כפי שידוע יש לתמוך בתלמידים בעלי אינטליגנציה גבוהה בשל העובדה כי הם בעלי חשיבה מופשטת, יכולת ניתוח, והסקת מסקנות טובים יותר מבני גילם.
מטרתו של המחקר הנוכחי הייתה לבחון עמדות של מורות בכיתות לילדים רגילים בנושא שילוב ילדים מחוננים או הקמת כיתת מחוננים.
עבודה זו הנה עבודה הנה עבודה מחקרית ולכן מתבססת על ספרות מקצועית (מאמרים וספרים) וניתוח איכותי של ראיונות לצורך בחינת הסוגיה לעייל.
השאלה נבדקה בקרב מדגם של שישה מורים המלמדים בבתי ספר יסודיים , כאשר הוותק של הנבדקים נע משנה אחד ועד עשר שנים.
ממצאי המחקר מעלים מספר מסקנות עיקריות, ראשית מורים תומכים ולא נרתעים מרעיון השילוב, שנית , מורים מאמינים כי שילובו של ילד שונה צרכים יתרום לכל ילדי הכיתה ולבסוף מורים לא יתמכו בהקמת כיתת מחוננים.
עוד נמצא כי על המורה להיות מודע לילדים המחוננים ולצורכיהם ולספקם באמצעות הדרכה והנחיה מתאימה וכי המורים סבורים כי השילוב מהווה תרומה חיובית לכיתה בצד קשיים של המחונן עצמו וכן של המורה. ולבסוף נמצא כי מרבית המורים סבורים כי מערכת החינוך אינה מספקת את צורכיהם של המחוננים.
ממצאי המחקר הנוכחי מלמדים כי מורים תומכים בשילובו של הילד המחונן ודוחים את ההצעה לפתוח כיתה מיוחדת למחוננים. ממצאים אלו כאמור עומדים בקנה אחד עם הספרות הטוענת כי יש לשלב מחוננים בכיתה רגילה ואין לפתחו כיתה מיוחדת למחוננים.
1. מבוא
2.סקירת ספרות
2.1 ילדים מחוננים - הגדרה ומאפיינים
2.2 שילוב החריג במסגרות רגילות – עמדות מורים
2.3 עמדות בנושא שילוב ילדים מחוננים או הקמת כיתת מחוננים
2.4 הסתגלות בית הספר לתהליכי השינוי
2.5 פתיחת כיתת מחוננים בבית הספר
3. מערך המחקר
3.1 שאלת המחקר
3.2 שיטת המחקר
3.3 אוכלוסיית המחקר
3.4 כלי המחקר
3.5 הליך המחקר
3.6 השערות מחקר
3.7 שיטת הניתוח
4. ממצאים
4.1 מדגם
4.2 עמדות מורים ביחס לשילוב מחוננים בכיתות רגילות
4.3 עמדות מורים ביחס להקמת כיתה של מחוננים
4.4 עמדות מורים ביחס לתרומתו החיובית של השילוב
4.5 עמדות מורים ביחס לקשיים בשילוב מחוננים בכיתה רגילה
4.6 עמדות מורים ביחס לסיפוק/אי סיפוק צורכיהם של מחוננים במערכת החינוך
4.7 עמדות מורים ביחס לסיפוק או אי סיפוק צורכיהם של ילדים מחוננים במערכת החינוך
5. דיון וסיכום
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה
8. נספחים – ראיונות