הספרות המחקרית העוסקת בספרות ילדים, מאפייניה, טיבה והשפעותיה מייחסת חשיבות רבה להתאמת יצירת הספרות לילד ולאחריות החינוכית של היוצר כלפיו. לספרות יש תפקיד חשוב בסיפוק צרכיו/ה האישיים של הילד/ה וביצירת קשריו החברתיים, שכן הילד/ה נוטה להזדהות עם גיבורי הסיפור ולחקותם.
מטרת המחקר הנה לבחון מהי מידת השימוש בסטריאוטיפים מיניים בספרי קריאה שמיועדים לגיל הרך?
לספרות הילדים תפקיד מחנך עבור הילד/ה, בהיותה מעבירה לו/ה תכנים שונים, השקפות עולם, דרכי התנהגות, התמודדויות ע סיטואציות שונות , ערכים ונורמות עוד. מחקרים שנערכו בתחום זה בישראל מצביעים על קיומה של תפיסה סטריאוטיפית כללית בהתייחס לדמויות של גברים ונשים הן בתודעת התלמידים, הן בספרי הלימוד ובתכניות לימודים בישראל.
כמו כן, חשוב לדעת ולהבין האם העובדה כי קיימת מגמה לשיפור ושוויון בין המינים בתחומים שונים, משפיעה על ספרות הילדים ובאה לידי ביטוי במסגרתה?
בדיקת סטריאוטיפים מינניים המצויים בספרות ילדים נערכה על פי מספר פרמטרים אשר לפיהם נסקרו ספרים המשמשים להוראה במערכת החינוך הישראלית, ומבחר ספרי ילדים נפוצים . הפרמטרים הנבדקים הם : שכיחות הופעתם של בני שני המינים, תכונות אופי המייחדות כל אחד מבני שני המינים, עיסוקיהם/מקצועותיהם של בני שני המינים, מקומן של מלאכות הבית ברשימת עיסוקיהם של בני שני המינים, מקומן של נשים מחוץ לספירה הביתית וקיומן של התבטאויות סטריאוטיפיות אודות בני שני המינים.
בנוסף, חשיבותה של העבודה הנוכחית נעוצה בכוח המעצב שיש לספרות הילדים ככלי להנחלת ערכים, תפיסות וסטריאוטיפים. בהנחה שכיום אנו מצויים במציאות של שינויי, הבאה לידי ביטוי במעבר מחברה פטריאכלית לחברה הקוראת לשוויון בין המינים, העבודה ה נוכחית בוחנת האם הספרות מקדמת את השינוי. האם היא עומדת בבחינת תכניה בקנה אחד עם המציאות בה מתקיים שוויון בין המינים ביתר שאת? ואם כן, באיזה אופן הספרות מקדמת את השינוי שאנו חפצים בו ?
ספרי הילדים אשר נסקרו הם שלושה ספרי ילדים המותאמים לגילאי 4 – 6 :
- טלרם יפה (1990). "תום החתול הכחול". הוצאת נגה=קט.
- פגיש דן. "הביצה שהתחפשה". הוצעת עם עובד.
- ברגשטיין פניה (2001). "ויהיה ערב" הוצאת הקיבות המאוחד.
מבוא
פרק א: מגדר
מגדר מהו?
זהות מגדרית
ההבדלים המגדריים ומניעיהם
תפקידי מגדר
סטראוטיפים וסטראוטיפים מיניים
פרק ב: סטראוטיפים מיניים בספרות ובספרי ילדים
פרק ג: ניתוח
סיכום
ביבליוגרפיה