התפתחות הידע המתמטי בקרב ילדים בביה"ס היסודי מלווה בקשיים בלימוד האלגברה ואכן מדובר באחד מהנושאים הקשים בתוכנית הלימודים במתמטיקה.
מחקר זה עוסק בשאלה, האם קיים קשר תפיסת יכולות התלמיד בחשבון העדפת דרכי התמודדות עם שעורי הבית ומשתנים דמוגראפיים
הבסיס התיאורטי עליו נשענה העבודה הנוכחית, גרס כי תלמידים עוד בכיתות היסוד מתקשים במקצוע המתמטיקה מסיבות שונות ומגיעים בסופו של עניין להישגים נמוכים. יש הטוענים כי התלמידים מגיעים, טרם למידתם את הנושא, עם ידע בלתי פורמאלי ועם הבנה בסיסית הלקוחה מחיי היום יום. ידע זה עשוי לעיתים להיות למכשול ולעיתים לתרום להתפתחות הבנתו התקינה של התלמיד.
מטרותיו של המחקר הינן:
- לחקור לעומק את תפיסת יכולות התלמיד בחשבון
- לחקור לעומק את העדפת דרכי התמודדות עם שעורי הבית
- להבין את מהות הקשר בין תפיסת יכולות התלמיד בחשבון העדפת דרכי התמודדות עם שעורי הבית ומשתנים דמוגראפיים
מבנה המחקר:
- פרק מבוא הכולל את הרציונאל של העבודה
פרק סקירת הספרות ובו התייחסות לנושאים הבאים :
- הידע המתמטי בקרב ילדים: סקירה והתפתחות,
- תיאוריות ההתפתחות בשלבים" על פי פיאז'ה,
- הגישות השולטות בהוראת המתמטיקה
- הצורך בשימוש במודלים בהוראת חשבון
- הישגים במתמטיקה בקרב תלמידים בישראל
- כיצד ניתן לשפר את ההישגים במתמטיקה ?
- טקטיקות מסייעות להבנת בעיות במתמטיקה.
- פרק ממצאי המחקר ותובנות העולם ממצאים אלו בנוסף לרפלקציה האישית והמקצועית.
משתתפי המחקר:
186 תלמידים , מתוכם 98 נחקרים ו- 88 נחקרות. התלמידים אשר השתתפו במחקר היו תלמידי כיתות ה' ותלמידי כיתות ו' כמו כן, רוב הנחקרים ציינו כי קיים בבית מחשב המחובר לאינטרנט.
מסקנות
- הממצאים העיקריים העולים מלמדים כי בנות תופסות את רמתן במקצוע החשבון במידה רבה יותר מבנים באופן מובהק
- בנות משקיעות מאמצים רבים יותר מאשר בנים באופן מובהק
- קיים קשר חיובי בין דרוג גבוה לפניה לפתרון של קריאת ספר או מחברת בהתמודדות עם קושי בשיעורי הבית לבין תפיסת רמתו של התלמיד במקצוע החשבון
- למוטיבציה בהכנת ש"ב והצלחה בהכנת שיעורי הבית
- קיים קשר חיובי מובהק בין תפיסת ההצלחה בהכנת ש"ב לבין העדפת חיפוש חומרים באינטרנט
- קיים קשר דומה בין דירוג העדפת החיפוש בחומרים שונים לתפיסת התלמיד את רמתו בחשבון
- למידת המוטיבציה בהכנת שיעורי הבית, למידת השקעת המאמצים בהכנת שיעורי הבית וכן במידת תפיסת ההצלחה בהכנת ש"ב , ככל שהתלמיד תופס את יכולתו כגבוהה יותר בחשבון ובהתמודדות עם שעורי הבית, הוא יעדיף להשתמש בפתרונות מהסוג של התוך אישי
- קיים קשר חיובי מובהק בין ההתנהגות התוך אישית בפתרון ש"ב לתפיסת היכולות במקצוע המתמטיקה
מבוא
1. סקירת ספרות
1.1 הידע המתמטי בקרב ילדים: סקירה והתפתחות
1.2 תיאוריות ההתפתחות בשלבים על פי פיאזה
1.3 הגישות השולטות בהוראת המתמטיקה
1.4 הצורך בשימוש במודלים בהוראת חשבון
1.5 הישגים במתמטיקה בקרב תלמידים בישראל
1.6 כיצד ניתן לשפר את ההישגים במתמטיקה?
1.7 טקטיקות בפניה לפתרון בעיות או שעורי בית במתמטיקה בבית ספר יסודי
2. מתודולוגיה
2.1 אוכלוסיית המחקר
2.2 כלי המחקר
2.3 הליך המחקר
3. ממצאים
4. דיון וסיכום
5. ביבליוגרפיה
6. נספחים
6.1 פלטי SPSS
6.2 שאלון המחקר