עבודת סמינריון אקדמית הבוחנת את ההבדלים בתפיסת מנהיגות ילדים בקרב עולים יוצאי חבר העמים לעומת ישראלים.
מנהיגות הנה מושג המתייחס ליכולת של אנשים להשפיע על אחרים ולהניע אותם לביצוע משימות, לעתים מעבר לציפיותיהם הראשוניות וברמת מחויבות גבוהה, תוך שימוש במינימום אמצעי כפייה. תופעת המנהיגות ריתקה במשך שנים רבות הוגי דעות וחוקרים רבים, אשר ניסו להבינה ולהסבירה בדרכים שונות ואכן בכל שנות המחקר הרבות בחקר תופעת המנהיגות הצטבר ידע רב שנסב סביב המנהיגים כגון תכונות המאפיינות את המנהיגים, סגנונות מנהיגות, כאשר נוכל למצוא מחקרים על סגנונות מנהיגות-מעצבת ומתגמלת, התנהגויות של מנהיגים, תפיסות מנהיגויות ועוד.
השאלה הנשאלת האם תפיסת המנהיג שונה בקרב קבוצות אוכלוסין שונות? ולאור העובדה כי מדינה ישראל הנה מדינה קולטת עלייה מעניין יהיה לבחון האם קיימים הבדלים בתפיסת מנהיגות ילדים בקרב ילדים עולים יוצאי חבר העמים לעומת ילדים-ישראלים:
מחקר זה יצא מתוך נקודת הנחה כי בקרב יוצאי חבר העמים ניכרת נטייה חזקה ליצור קהילות ומעגלי פעילות משל עצמם ונוצר מצב בו לרוב בינם לבין עצמם. מכאן שתפיסת עולמם תימצא שונה בתכלית השינוי מתפיסתם הממוצעת של ישראלים וכי תפיסת הילדים יוצאי חבר העמים את המנהיג ותכונותיו תימצא שונה גם היא מתפיסת ילדים ישראלים את המנהיג.
עבודה זו תתמקד בהבדלים, אם הם קיימים, בין ילדים יוצאי חבר העמים לעומת ילדים ישראלים בנוגע לתפיסתם את המנהיג ותכונותיו.
הספרות שבחנתי נוגעת להגדרת המושג מנהיגות, לאפיונה בקרב ילדים ולהבחנה התרבותית בין קהילת חבר העמים לבין החברה הישראלית המשליכה על תפיסת עולמם.
ממצאי הבדיקה עולה כי לא קיימים הבדלים בתפיסת המנהיג ותכונותיו בקרב שתי האוכלוסיות הנדונות ואף נמצאה זהות בתשובות הנבדקים, למעט השערה 2 אשר אוששה בחלקה ככאשר נמצא ממוצע גבוה יותר לבן גוריון כמנהיג בקרב ילדים ישראלים לעומת ילדים יוצאי חבר העמים. ומכאן שהממצאים אינם עולים בקנה אחד עם הספרות המחקרית בנושא אשר הציגה הבחנה תרבותית ברורה בין שתי האוכלוסיות. יחד עם זאת הספרות המקרית לא דנה בהרחבה בפערים תרבותיים בין ילדים המשתייכים לשתי האוכלוסיות ואפשר כי הם הילדים אימצו תפיסה זהה לישראלים בנוגע למנהיג ותכונותיו.
מבוא
סקירת ספרות
1.1 מנהיגות-הגדרות
1.2 מנהיגות בקרב ילדים ומתבגרים
1.3 הבדלים בתפיסת המנהיגות בגילאים השונים
1.4 העלייה מחבר המדינות–סקירה ומאפיינים
1.5 מאפייני הנוער עולה חבר העמים
השערות המחקר
השיטה
ניתוח והצגת הממצאים
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה
נספח-שאלון
נספח–פלטי SPSS