על פי התיאוריה לזהות סוציאלית – חברתית השתייכות קבוצתית מניעה את הפרט להעריך עצמו באמצעות השוואה לחברי קבוצתו או למערכת הסוציולוגית אליה הוא משתייך.
עבודת סמינריון אקדמית הבוחנת את הקשר בין הזדהות קבוצתית לבין ערכים על פי המודל של שוורץ.
הזדהות קבוצתית משפיעה על ערכי הפרט, כאשר לזהות היהודית נקשרים רמות גבהות של ערכים, כמו אוניברסאליות, אוטונומיה, קונפורמיות ורמות נמוכות של נהנתנות. בדיקת הקשר בין הזדהות חברתית לבין כוח, עולה שזהות משותפת, הזדהות קבוצתית מהווה מקור של כוח. הזהות המשותפת יכולה להסביר מדוע קהל מפגין שיתוף פעולה, תיאום הדדי, כוח ועוצמה.
הערכה עצמית נקשרת לקבוצה חברתית וליתר דיוק להזדהות קבוצתית. במידה וההזדהות הקבוצתית הנה חיובית, הערכתו העצמית של הפרט עולה בהתאם, במידה וההזדהות הקבוצתית שלילית , הערכה העצמית יורדת בהתאם. על מנת להמחיש את הקשר, להלן דוגמה: אוניברסיטה בעלת דימוי חיובי , מובילה להזדהות חיובית והערכה עצמית בהתאם לעומת אוניברסיטה בעלת דימוי שלילי, מובילה להזדהות שלילית והערכה עצמית בהתאם.
מטרתו של המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין הזדהות קבוצתית לבין ערכים על פי המודל של שוורץ: תושבי הרחבה קהילתית בקיבוץ לעומת חברי קיבוץ.
כמו כן, הכלי המחקרי היה שאלון אשר בדק את הנתונים הדמוגרפיים של הנחקרים, מידת ההזדהות שלהם וכן הופץ שאלון ערכים על פי המודל של שוורץ.
במסגרת המחקר נבדקו השערות המחקר הבאות:
1. יש קשר בין מידת הזדהות עם החברה הקיבוצית לבין דירוג הערכים ע"פ התיאוריה של שוורץ.
א. קיים קשר חיובי בין הזדהות קבוצתית לקונפורמיות ובטחון חברתי
ב. קיים קשר שלילי בין הזדהות קבוצתית להכוונה עצמית, גרייה, הדוניזם, הישגיות וכוח
2. תושבי הרחבה קהילתית, יזדהו פחות עם החברה הקיבוצית וצפויים להיות גם נמוכים יותר בערכים של קונפורמיות ובטחון חברתי, וגבוהים יותר בערכים של כוח והשגיות-לעומת חברי קיבוץ.
1. מבוא
1.1 פתיחה
1.2 הצגת שאלות המחקר
2. החברה הקיבוצית
2.1 רקע לצמיחתה של החברה הקיבוצית
2.2 מאפייני ועקרונות החברה הקיבוצית
2.3 הקיבוץ המתחדש- המשבר בתנועה הקיבוצית והשלכותיו
2.4 הרכב האוכלוסייה בקיבוצים: שינויים, התפתחויות ורמת חיים
3. תיאורית הערכים של שוורץ
3.1 ערכים
3.2 תיאורית הערכים של שוורץ
3.3 ערבים והבדלים בין קבוצות
4. הזדהות קבוצתית
4.1 הזדהות קבוצתית מהי?
4.2 הקשר בין הזדהות קבוצתית לקונפורמיות, בטחון חברתי, כוח והישגיות
5. המחקר
5.1 הצגת משתני המחקר
5.2 אוכלוסיית המחקר
5.3 כלי המחקר
5.4 סטטיסטיקה תיאורית–הצגת משתני המחקר
5.5 סטטיסטיקה היסקית–בחינת השערות המחקר
6. תוצאות
7. דיון וסיכום
8. ביבליוגרפיה
9. נספחים
9.1 SPSS
9.2 שאלון המחקר