חרדה גבוהה בקרב הלוקים נמצאה קשורה בהערכה עצמית נמוכה, בעיות בקריאה, הישגים במתמטיקה נמוכים, כישלון במבחנים, הפרעות בכיתה, עמדות שליליות כלפי בית הספר, ותחושות של עצבנות וחרדה הנובעות מפחד אינטנסיבי של כישלון.
מטרתה של העבודה הנוכחית הנה לבחון את הקשר בין חרדה לבין רכישת שפה זרה.
החרדה מובילה לירידה בתפקוד הקוגניטיבי. זאת ועוד נמצא כי חרדה מקשה על קבלת החלטות ומציאת פתרונותו .העבודה הנוכחית עוסקת בהפרעות חרדה בקרב ילדים, כאשר שכיחות החרדה בקרב ילדים נעה בין 10% ל% 22 . כמו כן, לעיתים הפרעות חרדה לא חולפות, ובהעדר טיפול, הפרעות חרדה עשויות להוביל לתופעות שליליות ארוכות טווח.
חרדה בילדות מנבאת הפרעות דיכאון, ניסיונות התאבדות, שימוש לרעה באלכוהול, תלות בניקוטין. בנוסף, תסמיני חרדה בקרב ילדים עשויים לפגוע בילדים מבחינה התפתחותית ביחסים חברתיים ובהישגים לימודיים.
המהות של חרדת שפה זרה הוא האיום על התפיסה העצמית של הפרט שנגרם על ידי מגבלות הטמונות בחוסר שליטה מושלמת בתקשורת בשפה זרה.
מטרתו של המחקר הייתה לבחון מה הוא סוג הקשר בין חרדת שפה זרה ורכישתה ?
הבדיקה נערכה באמצעות מחקר כמותי אשר הקיף תלמידים. השאלון בחן את רמת החרדה של התלמידים ואת רמת ידיעותיהם בשפה זרה, אנגלית.
בחינת השערות המחקר כללה שלוש השערות, כאשר במבוא לעבודה זו הובאו ממצאי מחקרים שונים אשר הצביעו על כך שככל שסטודנט חרד יותר משימוש בשפה זרה כך הוא יתקשה יותר לתפקד במשימות אקדמיות וכתוצאה מכך יגיע להישגים נמוכים . יותר נמצא שקיים קשר שלילי חזק ומובהק בין ממוצע הציונים הכללי למבחני האנגלית לבין מידת החרדה מלימוד שפה זרה. כלומר ככל שמידת החרדה מלימוד שפה זרה תהיה רבה יותר, רמת הציונים באנגלית תהיה נמוכה יותר ולהיפך.
תוכן עניינים
מבוא
א. סקירת ספרות
א.1 הבנת הנקרא
א.2. רכישת שפה
א.3 חרדה מהי?
א. 4. חרדת שפה זרה
א.5. חרדת קריאה בשפה זרה
א.6. הישגים אקדמיים וחרדה
ב. מתודולוגיה
ב.1 שאלת המחקר
ב.2 המשתנים במחקר
ב.3 השערות המחקר
ב.4 המדגם
ב.5 כלי המחקר
ג. ממצאים
ד. דיון וסיכום
ד.1 כללי
ד.2 ממצאי המחקר
ד.4 תרומתו התאורטית והמעשית של המחקר וסוגיות להמשך מחקר
ביבליוגרפיה
נספחים
שאלון המחקר
פלטי תוכנה סטטיסטית