כל ארגון זקוק להנהגה כאשר הנהגה היא אחת הדרכים בה מנהלים משפיעים על ההתנהגות של הכפיפים ולהוביל לשינוי. מרבית המנהלים המצליחים הם גם מנהיגים מצליחים והם אלו המובילים את כלל הפרטים בארגון לקראת ביצועים לשם להשלמת מטרות הארגון ומהלך השינוי המוצע
עבודת סמינריון זו בוחנת את השפעת יוזמות ניהוליות וחינוכיות על מעמד בית הספר.
תפקידו של מנהל בית הספר הכולל, אחריות מלאה על מדיניות בית הספר והתנהלות בית הספר מבחינה מנהלית וחינוכית, הופך אותו לדמות מפתח בתהליך השינוי.
מנהלי בית הספר יכולים לספק את התנאים לשינוי, על ידי "לכידות" במערכת לצורך מימוש השינוי, עידוד שיתוף קוהרנטיות והבנה בקרב המורים
התייחסות לכל תלמיד ותלמיד ולפוטנציאל הטמון בו, לפעול מתוך חזון, התלהבות, מוטיבציה, אסרטיביות, בניית אמון בין המנהל לבין התלמידים, מסוגלות לנתח מצבים בהצלחה, לתכנן ולפעול בהתאם, לאמץ סגנון מנהיגות כריזמטי משתף, מעצב, תומך, גמיש, מקשיב , יחסי אנוש טובים
כמו כן, סגנונות הניהול הם רבים ומגוונים,אך במסגרת סקירת הספרות הנוכחית, הוצגו סגנונות ניהול עיקריים ומרכזיים בספרות הניהולית.
ממצאי הספרות גורסים כי שיתוף המנהל את המורים, התלמידים וההורים בתהליך השינוי יוביל להצלחתו, ולכן מומלץ להקים ועד מורים אשר יסייע לכלל החברים בקהילה הבית ספרית להתמודד עם השינויים הארגוניים ולהפחית את רמת ההתנגדות, כאשר ועד המורים יהווה מעין חוליה מקשרת ותומכת בין המורים להנהלת בית הספר.
הבדיקה נערכה באמצעות סקירת מאמרים אקדמיים מבוקרים וספרות רלוונטית.
סקירת ספרות
הקדמה
1.שינויים חינוכיים
• השפעת הגלובליזציה על המנהיגות החינוכית
• שינוי מהו?
• רפורמות בחינוך
• סיבות לשינויים במערכת החינוך
• גורמים התורמים/מפריעים להצלחת שינוי
• הטמעת השינויים בבית הספר
2. תפקידיו של מנהל ביה"ס
• תפקידים מנהליים
• תפקידים חינוכיים
3. סגנונות ניהול
4. הקשר בין סגנונות ניהול לבין הצלחת הארגון
5. מקומו של המנהל בהובלת שינויים חינוכיים
6. דוגמאות ליוזמות ניהוליות–חינוכיות
• הכנסת מחשבים לבית הספר
• רפורמה לשותפות הורים
• הרפורמה למנהיגות מערכתית
• רפורמת "ניהול עצמי"
• יוזמות למניעת אלימות
7. סיכום
8. ביבליוגרפיה